"Waarom kunnen kachels niet zo aangenaam zijn voor het oog als al het andere dat we in huis hebben?", denkt Philip Bryn-Haugland.
Het is 2010. Philip is op familievakantie naar het bergdorp Nesbyen in Noorwegen. Hij heeft net zijn baan als accountant opgezegd en heeft besloten dat hij nooit meer een jaarlijkse belastingaangifte wil doen. Zijn vader, Cato, heeft net ook de familie verteld dat hij overweegt Novaplan te verkopen. Novaplan is het bedrijf dat hij samen met zijn broer in 1992 oprichtte. Ze werken al een aantal jaren met heaters, maar wat nu?
Philip stelt zich alle kachels voor die in het hele land aan muren hangen. Stoffig, vergeeld door ouderdom, opgemaakt op pas geverfde muren en geplaatst naast de laatste trends in interieurdesign. Het klopt gewoon niet. Als we zoveel tijd en energie besteden aan het creëren van mooie huizen, zou er dan niet ook behoefte moeten zijn aan elegant ontworpen kachels?
De familie Bryn kent kachels. Na een aantal jaren in het vak hebben ze zowel de connecties als de kennis die nodig zijn om te slagen. Philip en Cato willen echter geen kachels van andere bedrijven verkopen. Ze willen ze zelf creëren. Kan deze familie kachels verheffen van gewoon een “noodzakelijk kwaad” tot een product dat mensen echt willen laten zien?
Ineens is de toekomst zo helder als de berglucht in Nesbyen. Philip en Cato besluiten ervoor te gaan.
Op een koude winterdag beginnen de heaters vorm te krijgen. Philip kan verwarming mooi maken, en hij heeft een duidelijke visie hoe hij dat moet doen. Hij stelt zich kachels voor die drijven, die één worden met de muur. Kachels die over de vloer kunnen worden verplaatst. Kachels met afgeronde hoeken en een gebogen front. Geen stoffige, verkleurde kachels zover het oog reikt. Alleen zwart-wit. Eenvoudig, maar toch elegant.
Mill heeft al zowel een glas- als een stalen kachel op de markt gebracht en de verkoop loopt erg goed. Dat hun kachels populair werden in Noorwegen, is voor de familie Bryn geen grote verrassing. Het land heeft tenslotte een stormachtige herfst en is in de winter grotendeels bedekt met minstens een voet sneeuw. Noren brengen bijna 90% van hun tijd binnenshuis door en staan erom bekend dat ze genieten van hun “hygge”. “Hygge” is een Noorse uitdrukking die de typisch Noorse cultuur illustreert van samen genieten binnenshuis.
Als je opgroeit in een koud, ruig klimaat, is de kans groot dat je zeer efficiënte kachels kunt maken. Het blijkt dat de draagbare kachel die Philip voor ogen had op die koude winterdag de doorbraak en het begin van het internationale Mill-avontuur zal zijn.
Uiteraard heeft de rest van de wereld ook mooie kachels nodig, en vanwege de beperkte innovatie in kachelontwerpen op de internationale markt, wil iedereen de nieuwe design kachels uit Noorwegen. De belangstelling neemt niet bepaald af wanneer Mill de prestigieuze “Red Dot” design award ontvangt, evenals gloeiende aanbevelingen in bekende kranten en publicaties internationaal.
De innovatieve geest is sterk in het bedrijf Mill. De drie medewerkers stropen de mouwen op, maar als de hele wereld kachels wil, hebben ze hulp nodig. Versterking komt binnen en heet Ane. Ze is de vrouw van Philip en is niet alleen fel toegewijd aan het werken met merken en producten, maar is ook een meester in het behalen van resultaten. Op dit moment komen er snel bestellingen binnen van over de hele wereld – uit Japan, Korea, de VS, Nederland en nog een twintigtal landen.
Het draait allemaal om Mill. In de familiehut in Nesbyen vloeien de gesprekken en monden ze uit in discussies tussen vader en zoon, maar ook tussen man en vrouw. Deze discussies leiden tot nieuwe ideeën.
Mooi zijn is niet genoeg. Hun producten moeten ook slim zijn. De elegante frontpanelen van hun kachels krijgen ineens de toevoeging van verborgen wifi en technologie die mensen de mogelijkheid geeft om hun kachels via een app te bedienen, waar ter wereld ze zich ook bevinden. In slechts een paar jaar tijd wordt de app de populairste app voor verwarmingsregeling in de Scandinavische landen. De ambities van Mill zijn niet langer alleen om nieuwe producten te ontwerpen – nu is het net zo belangrijk om goede klantervaringen te creëren en voorop te lopen als het gaat om technologie.
Rusten? Nee, dat is niet voor de familie Bryn. Er is gewoon te veel te doen, te ontwikkelen en te verbeteren – ze houden nooit op. Hun drijfveer is om slimme, mooie kachels voor de toekomst te maken die mensen helpen geld en het milieu te besparen en het thuis comfortabel warm te hebben. Rust staat niet op hun agenda.